Thuisbatterijen hebben als doel stroom op te slaan om die op een later moment te gebruiken. Zo hoef je bijvoorbeeld in de avond wanneer je zonnepanelen niet werken of op momenten met een hoger verbruik, geen stroom van het net af te nemen. Toch hebben nog maar weinig consumenten zo’n batterij in gebruik. Redenen zijn uiteenlopend: te duur of het feit dat de techniek nog niet vergevorderd is. Nu de gas- en energieprijzen stijgen, denk je wellicht toch na over een auto als thuisbatterij. Woontlekker zet ’t op een rij voor je!
Als je een elektrische auto voor de deur hebt staan, heb je in principe een thuisbatterij. Alle elektrische auto’s kunnen opgeladen worden vanuit de laadpaal. Dit heet unidirectioneel laden, ofwel laden in één richting, van de laadpaal naar je auto dus. Tegenwoordig zijn er ook elektrische auto’s die bidirectioneel kunnen laden. Je raadt het al: deze kan in twee richtingen laden. De auto kan dus stroom ontvangen vanuit de laadpaal, maar kan ook weer stroom teruggeven. Je auto dient in dit geval als een thuisbatterij.
V2L, V2G en V2H
Als je je auto als een stopcontact gebruikt, wordt dat Vehicle to Load genoemd. Heeft je auto daadwerkelijk een aansluiting, dan kan je in theorie alles erin pluggen. Dit is dan ook gelijk het opstapje naar Vehicle to Grid (V2G) en Vehicle to Home (V2H). V2G betekent van de auto naar het net, de auto kan dan gebruikt worden om het energienet op piekmomenten te ondersteunen. Iets wat steeds vaker voorkomt.
V2H betekent dat de auto stroom levert aan je woning, een soort thuisbatterij. Je kan dan tijdens piekmomenten, of wanneer je geen (of niet voldoende) groene stroom opwekt, een beroep doen op de stroom in je auto. In dit geval gebruik je dan goedkopere stroom dan als je die van het net zou gebruiken. Je auto wordt vervolgens weer gevuld als de zon schijnt. Als je geen zonnepanelen hebt vult je auto zich met de goedkopere netstroom, bijvoorbeeld ’s nachts, van het energienet.
Jouw auto als thuisbatterij?
Als je bidirectioneel wilt laden heb je allereerst een (deels) elektrische auto nodig. Vervolgens moet de auto beschikken over de juiste technologie. Als een auto wordt opgeladen vanuit de laadpaal zet de auto wisselstroom om in gelijkstroom. De auto kan alleen op dit soort stroom rijden. Deze stroom kan echter niet worden teruggeleverd naar je huis of het net: hier is juist wisselstroom voor nodig. Om deze stroom weer terug te leveren moet de auto een convertor hebben.
Deze convertor, of eigenlijk het ontbreken ervan, is de reden waarom niet alle elektrische auto’s als een thuisbatterij kunnen fungeren. Nog maar een beperkt aantal elektrische voertuigen heeft namelijk de techniek, verwerkt in een converter, om deze stroom weer terug te vormen. Auto’s zonder convertor kunnen dus alleen unidirectioneel laden.
Over thuisbatterijen schreven wij al eerder een blog. Deze vind je hier.
Elektrische voertuigen met convertor
Er zijn momenteel nog niet veel auto’s op de markt met een convertor. Een greep van automerken die deze functie in een aantal modellen hebben verwerkt:
- Mitsubisi met Hybride Outlander
- Nissan LEAF
- KIA EV 6
- Hyundai Ioniq 5
- Een aantal modellen van MG
Nu er meer vraag naar komt naar de elektrische auto als een thuisbatterij zijn verschillende merken hierop aan het inspelen. De Volkswagen-groep, Volvo en Polestar zijn ook bezig om dergelijke technieken toe te passen in elektrische modellen.
In het bovengenoemde rijtje staan een aantal voorbeelden, door de toenemende vraag zijn er momenteel, of binnenkort, meer autobedrijven die deze techniek in hun auto toepassen. Als je graag een dergelijke functie in je auto wil, moet je uitzoeken of er een converter in zit.
Voor- en nadelen van je auto als thuisbatterij
Enkele voordelen zijn in dit blog al naar voren gekomen. Zo is het een goedkope manier om je huishouden van stroom te voorzien. Zowel omdat je je eigen groene energie opslaat en hierdoor geen stroom van het net gebruikt. In het geval je geen groene stroom hebt, kan de accu van de auto een goede manier zijn om goedkope stroom in de daluren op te slaan zodat je het lage tarief betaalt. Daarnaast ben je met een auto als thuisbatterij minder afhankelijk van het net.
Toch is er een kanttekening: wat voor effect heeft dit op de accu? Een goede vraag, zeker gezien dit de waarde van de elektrische auto bepaalt. Het effect van bidirectioneel laden is echter nog niet voldoende onderzocht. Er wordt gesteld dat de kwaliteit verslechtert doordat de accu veel meer laadbeurten heeft. Maar er wordt ook gesteld dat bidirectioneel laden met het meergebruik juist de accu in goede conditie houdt, en dat de accu op deze manier niet lui wordt. Een antwoord op deze vraag kan op dit moment niet worden gegeven.
Meer lezen over dit onderwerp? Verbouwkosten schreef er een uitgebreid artikel over.
Ook bij Wallbox vonden we relevante informatie.
NB: Woontlekker wordt niet betaald voor het plaatsen van deze externe links. Wij menen dat ze een nuttige toevoeging zijn aan deze informatie.